Sök
Stäng denna sökruta.

Implementering av underhållssystem

Såhär implementerar vi på 5 projektdagar

Det vanligaste sättet att implementera ett underhållssystem är att använda ett startpaket på fem dagar tillsammans med Idus. Fem dagar säkerställer att ni kommer igång med alla moduler ni vill använda från början och att allt kommer fungera på bästa tänkbara sätt.

Dag 1. Vi väljer rätt ambitionsnivå och mål

Implementeringen börjar med ett uppstartsmöte där er projektgrupp träffar Idus utsända applikationskonsult. Tillsammans bestämmer vi vilka mål som är lämpliga och hur systemet borde anpassas efter er verksamhet.  

 

Idus applikationskonsult har erfarenhet från många branscher och underhållsverksamheter, och kan därför snabbt förstå hur ni arbetar idag, hur ni kan jobba framöver och hur ni kan organisera er anläggning i underhållssystemet. 

Vi lägger sedan in en del av er anläggning enligt den standard och den mall som vi kommer överens om bäst stämmer in på er typ av verksamhet. Ett sågverk delas till exempel inte upp på samma sätt som ett reningsverk och därför bestämmer vi tillsammans hur er anläggning kan organiseras på bästa sätt. 

Till nästa tillfälle får ni i uppgift att börja lägga in nödvändig information om anläggningen, exempelvis delar av er tekniska utrustning, delar av ert återkommande underhåll och delar av underhållsförrådet. 

Dag 2. Vi ritar upp er underhållsprocess

Dag två ritar vi upp er framtida underhållsprocess, det är flödet från att en felanmälan skapas till när arbetet slutförts och återrapporterats. Vi bestämmer också vem som gör vad i systemet till exempel vem som tar emot fel och delar ut arbetsorder till vem som går igenom avslutade arbetsorder och färdigmarkerar jobb. 

Till nästa tillfälle fortsätter ni att lägga in utrustning, återkommande arbeten och material. 

Dag 3. Vi anpassar ert system efter er verksamhet

Det kan vara så att Idus förkonfigurerade användargrupper stämmer in på er verksamheter men ibland kan något behöva justeras i användargrupperna för att systemet skall passa er verksamhet. 

Under dag tre anpassar vi ert system med rätt inställningar och konfigurationer så systemet blir skräddarsytt efter ert företag och uppfyller de mål som fastställdes under den första dagen. 

Dag 4. Vi utbildar era superanvändare

Under dag fyra och fem är det sedan dags för utbildning. Vi börjar med att utbilda de superanvändare som skall kunna hantera det mesta i systemet. Superanvändare hanterar allt från att skapa nya inloggningar till att lägga upp nya leverantörer. 

Dag 5. Vi utbildar era drift och underhållstekniker

Under den sista dagen fortsätter vi med utbildning av användarna till exempel underhållstekniker. Här visar vi bland annat hur man stänger en arbetsorder och hur man gör för att avsluta ett jobb. Dessutom förser vi maskinoperatörer och annan personal med användarnamn, lösenord och länk till felanmälningsformuläret.  

Efter de här fem dagarna är ni helt redo att börja använda systemet och ni har då fått den bästa tänkbara starten på er underhållsresa med ett helt nytt systemstöd. 

Vi hjälper er igång!

Låt oss visa er hur ni kan använda Idus för att göra rätt underhåll i rätt tid och skapa förbättringar för hela underhållsverksamheten.

Hämta vår implementeringsguide!
En Bonuschecklista ingår också.

När du lämnar din e-post behandlas den enligt Idus integritetspolicy

Genom att använda idus.se accepterar du vår integritetspolicy.