Svensk industri halkar efter i digitaliseringsgrad. Endast 11% av Sveriges företag befinner sig på en avancerad nivå, sämst i Norden och långt bakom det europeiska snittet på 17% rapporterar sydsvenskan.
– När vi har haft samtal med näringslivet så är den gemensamma oron att det är små och medelstora företag som kanske inte har tid och kunskap nog att förstå vad digitaliseringen betyder för konkurrensen och möjligheter i affärsmodellerna. Det är Sveriges akilleshäl, säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg.
Tillväxtverket skjuter därför till pengar för en satsning på 76 miljoner vilket ämnar stödja utveckling av metoder och projekt vilka skall hjälpa svenska företag att ta tillvara på de möjligheter som digital teknik medför.
– Det finns väldigt goda exempel på hur små företag har fått helt nya kunder genom att digitalisera sin verksamhet. Dels genom kundkontakter och marknadsföring och dels lite mer avancerat genom att man digitaliserar sin verksamhet med till exempel robotar som gör att man kan vara mer effektiv, säger Mikael Damberg.
På frågan varför Sverige tappar mark svarar Mikael Damberg:
– Jag tror att vi i Sverige har haft en bild av att vi ligger så långt fram vad gäller digitaliseringen att vi tror att små och medelstora företag automatiskt hänger med. Det tror jag är en farlig attityd därför att det går snabbt nu.
Artikeln i sin helhet kan ni läsa på Sydsvenskan.