Idus Underhållssystem hjälper er att planera, följa upp och förbättra underhållet tillsammans, oavsett vilka mål ni har eller varifrån ni börjar.
Organisera maskiner, reservdelar och allt underhåll i ett system.
Skicka och ta emot arbetsorder så inget faller mellan stolarna.
Förbättra underhållet tillsammans med insikterna från underhållssystemet.
Säkerställ att alla fel blir inrapporterade och dokumenterade. Prioritera felen och schemalägg åtgärden till rätt tidpunkt. Följ upp var felen finns och eliminera flaskhalsar.
Planera förebyggande underhåll utifrån kalendertid eller faktiska driftvärden. När intervallet infaller dyker rätt arbetsorder upp i listan med rätt moment och material.
Planeraren får ett värdefullt stöd i alla sina dagliga uppgifter. Det skall vara enkelt att planera, bereda och överblicka arbetsordern med tid, material, och arbetsfördelning.
Stå aldrig utan material igen. Försäkra er om att få hem materialet i rätt tid innan arbeten infaller med hjälp av beställningspunkter, ledtider och påminnelser.
Ha alla dokument tillgängliga direkt i appen oavsett om det gäller underhållsinstruktioner, riskanalyser, elscheman eller arbetstillstånd.
Ett brett statistiskt underlag hjälper att fatta trygga och sakliga beslut och styra verksamheten mot förbättringar och nya mål.
Samla in alla fel och avvikelser i underhållssystemet. Överblicka allt från en samlad plats och gå enkelt vidare med prioritering och schemaläggning.
Vid planering är det viktigt att enkelt kunna överblicka vilka arbeten som behöver utföras, hur de skall utföras och med vilket material. Idus samlar all information om anläggningen, tillhörande reservdelar och historik från tidigare arbeten.
Innan intervallet infaller har ni god tid på er att planera och schemalägga arbetet. Ni kan överblicka alla kalendrar och utförarnas beläggning vilket gör det lättare att administrera arbetsorderstocken. Även om ni lägger ut många underhållsarbeten externt kan ni fördela jobben genom att skicka arbetsorder till externa företag.
Idus ger er förutsättningarna att få ut maximal nytta av underhållsförrådet. Ni får en snabb överblick över vad som behöver beställas, vilka antal och av vilka leverantörer. Idus ger stöd genom hela inköpsprocessen från anmodan till attest och inköpsorder. Ni kan dessutom mejla leverantören direkt från systemet.
Samla alla dokument på en och samma plats. Dokumenten kan finnas tillgängliga på utrustning, arbetsorder och planerade arbeten och kan öppnas direkt i appen.
Som underhållschef är det viktigt att ha tillgång till ett brett utbud av statistik och rapporter. Idus innehåller över 100 rapporter som ger viktiga insikter om underhållsverksamheten och anläggningens status. Exempel på rapporter kan vara tidsuppfyllnad, utförda arbeten, fördelning av underhållstyp och nyckeltal.
Även när ni är ute i fält kan ni skapa en felanmälan eller annan begäran om arbete.
Ni har alltid full tillgång till hela anläggningen, dokument och historiska jobb direkt i handen.
Stäng jobbet och återrapportera nyttig info ni vill spara som arbetad tid, material, felkoder med mera.
Det behöver inte vara svårt att ha bra koll på förrådet och alla reservdelar. Idus ger saldosäkerhet och kontroll.
Att använda ett underhållssystem kan reducera
totala underhållskostnader med minst 10%.
Genom att förbättra rutinerna för underhåll kan ni reducera underhållskostnader med 20%.
Bättre dokumentation och planering av underhållsaktiviteter kan halvera ledtiderna.
Med Idus SCADA-integrationer når ni Idus kommandon genom att högerklicka på punkterna i ert SCADA/övervakningssystem.
Idus kan dessutom hämta signaler från alla HMI/SCADA. Färdiga funktioner kopplar ihop med Idus operatörssystemet och samordnar underhållsintervaller med driftdata. Ett tillståndsbaserat underhåll sparar snabbt resurser och ökar tillgängligheten.
Genom vår äkta molnlösning är ert underhållssystem skapat och igång på ett klick, sedan är det bara att börja lägga upp enheter, planera underhåll och börja organisera. Appen hämtar ni från App Store eller Google Play.
Säger er interna IT-policyn nej till molnlösningar? Inga problem! Vi kan installera i er IT-miljö. Vi hjälper såklart till under alla steg och guidar er rätt. Vi hjälper också till med uppdateringar och integrationer.
Få igång ert underhållssystem direkt med ett startpaket på fem dagar. Tillsammans startar vi i gång de viktigaste modulerna för er och anpassar dem efter er verksamhet.
”Det är ett steg i taget och sedan är man
i gång. Vi började med dokumentation och sedan aktiviteter. Det vi matar in kommer vi dra nytta av lång tid framöver.”
Jesper
Orkla Foods Danmark
“Importverktyget fungerade väldigt bra för oss. Idus hade lägst tröskel för
vår IT-avdelning också.”
Andreas
Kalmar Energi
”Efter mindre än ett år kunde vi dra slutsatser och lägga resurserna där de de verkligen behövs.”
Magnus
Härjeåns Energi
Ett underhållssystem är en programvara företag använder för att kunna planera, följa upp och förbättra underhållsverksamheten. Kallas även för CMMS, Computerized Maintenance Management System eller EAM System – Enterprise Asset Management System.
Företag med återkommande underhållsarbeten och som är beroende av att den tekniska driften skall fungera använder underhållssystem för att säkerställa att underhållet utförs i rätt tid så att driften undviker oplanerade kostsamma stopp.
Det bästa är om alla i verksamheten använder systemet. Olika roller använder olika delar av systemet. Från att göra en felanmälan till att analysera statistik och rapporter.
När programvaran är hämtad tar det vanligtvis mellan en och fem dagar att lägga in anläggningen, skapa återkommande arbeten och starta igång systemet beroende på komplexitet och detaljrikedom. En god tumregel är att alltid börja så enkelt som möjligt.
Låt oss visa er hur ni kan använda Idus för att göra rätt underhåll i rätt tid och skapa förbättringar för hela underhållsverksamheten.
Hämta vår implementeringsguide!
En Bonuschecklista ingår också.
När du lämnar din e-post behandlas den enligt Idus integritetspolicy
Genom att använda idus.se accepterar du vår integritetspolicy.