Du har just skapat upp en stor mängd underhållsplaner, sett till att alla på företaget kan felanmäla och börjat dela ut många av alla de jobb som dyker upp i aktivitetslistan.
Däremot kan du se att många arbetsorder fortfarande har status pågående trots att du vet att jobben är avslutade sedan länge.
Du kan också se att anteckningsfälten är tomma trots att teknikerna haft massor med återkoppling vid kaffemaskinen om hur jobben kan utföras snabbare och med högre kvalitet nästa gång.
Och sist men inte minst så har saldot i underhållsförrådet inte uppdaterats eftersom arbetsorderna inte är avslutade. Allt detta trots att teknikerna kan nå underhållssystemet från sina datorer där de avslutar arbetsdagen.
Detta är snarare regel än undantag på de flesta anläggningar vi besöker. Vissa försöker lösa problemet genom att försöka komma ihåg veckans alla arbetsorder själva, följa efter teknikerna med frågor och avsluta alla arbetsorder åt dem.
Andra skriver ut arbetsorder på papper, ber teknikerna skriva arbetad tid och återrapportering på baksidan för att sedan försöka samla in alla papper och skriva in exakt samma saker i underhållssystemet igen. Och givetvis tjata om att alla ska lämna in sina borttappade papperslappar i slutet på veckan.
Inget av alternativen är hållbara i längden. Samtliga alternativ kommer bara innebära att någon blir överbelastad och tillförlitligheten på datakvalitet går då i samma vågor som underhållsplaneraren har tid över till att agera sekreterare och tjatare.
Att låta alla underhållstekniker använda en underhållsapp och på sätt kunna ändra status, påföra anteckningar och sätta arbetad tid är alltså en total nödvändighet för att kunna planera veckorna framåt och lita på data i systemet.
Skeptiker tror kanske att deras kollegor inte klarar att hantera något så komplext som en App för mobil arbetsorderhantering. Det är dock en förhastad slutsats och dessutom helt ogrundad.
En av Idus konsulter var nyligen på en anläggning där teknikerna trodde att dem var för tekniskt obegåvade för att kunna avsluta sina arbetsorder i Idus App.
Iduskonsulten bad dem öppna näthandelsplatsen blocket på sina telefoner och filtrera fram alla Volvo V70 i årsmodellerna 2007-2010 i sitt län. Alla tekniker lyckades med uppgiften och konsultens poäng med övningen var att alla tekniker precis gjort något betydligt mer komplicerat än att byta status på en arbetsorder, skriva en anteckning och sätta arbetad tid.
Helt plötsligt var rädslan för att misslyckas med Idus app som bortblåst och teknikerna fortsätter än idag att mata in data som planeraren drar nytta av.
Vilken data drar du som underhållsplanerare nytta av då? Helt plötsligt kan du lita på att den arbetsorderstock du ser på skärmen stämmer med verkligheten. Schemaläggningen blir betydligt bättre eftersom du har historisk arbetad tid att luta dig tillbaka mot när du sätter en estimerad arbetstid.
Slutligen kan du också optimera underhållsintervaller utifrån den återrapportering som teknikerna matar in, exempelvis vilka delar som fortfarande var i fint skick, vilka hinder som fanns för att börja arbeta och vilka verktyg som kan vara fördelaktiga nästa gång.
På Idus rekommenderar vi alltid att göra saker stegvis och inte börja för stort på en gång.
Appen ger särskilt stora fördelar när det kommer till att standardisera arbeten och därmed inte låta utfallet bli personberoende. Om utföraren istället har med sig arbetsordern på en app och kan titta på bilder går det snabbare att förstå hur en korrekt montering skall utföras.
På samma sätt går det att återrapportera med en bild tillbaka till planeraren hur en maskin blivit reparerad.
I ett framtida skede kan ni också aktivera riskanalyser på arbetsordern, därigenom får utföraren innan påbörjat arbete svara på frågor huruvida det finns risk för exv. hög höjd, slutna utrymmen eller heta arbeten.
En mobil arbetsorderhantering är alltså en förutsättning för att kunna följa upp och förbättra underhållet. Teknikernas återrapportering är helt avgörande för att förbättra underhållet och den återrapporteringen är i sin tur helt beroende av att teknikerna hanterar sina arbetsorder mobilt när allt är färskt i minnet.
Så, om ni ska nå framgång är det helt nödvändigt med en app för mobil arbetsorderhantering.
Lycka till med förbättringsarbetet!
Få en personlig demo och se mer av Idus underhållssystem.
Idus är ett underhållssystem med en fantastisk flexibilitet. Systemet passar er oavsett om ni är en VA-organisation, en mindre tillverkningsindustri eller en stor processindustri med flera produktionsenheter. Bland våra användare finns allt från industrier till energibolag och flera hamnar.
Missa inga nyheter och få en massa bra tips om bättre underhållsarbete! Skriv upp dig för Idus nyhetsbrev!
När du lämnar din e-post behandlas den enligt Idus integritetspolicy.
Hämta vår implementeringsguide!
En Bonuschecklista ingår också.
När du lämnar din e-post behandlas den enligt Idus integritetspolicy
Genom att använda idus.se accepterar du vår integritetspolicy.